De beste 4 verdienmodellen voor coaches en therapeuten

Je bent coach, therapeut of ondernemer in de zorg en je wil naast je huidige aanbod een online verdienmodel starten. Maar wat past er bij jou en jouw onderneming? Ik laat je voorbeelden van mij en mijn klanten zien én help jou bij het maken van een keuze die bij je past.

1. Online coaching of therapie

Je kunt sessies aanbieden via Zoom, Google Meet of een ander platform. Dit werkt hetzelfde als een fysieke sessie, maar dan online. De kracht? Meer mensen helpen, meer inkomen, minder tijd. Je kunt deze sessies eventueel ook opnemen, zodat je ze kunt delen in je online omgeving, bijvoorbeeld met Vimeo. Win-win-win! In mijn gratis hand-out ‘van idee naar impact’ neem ik je mee in nog meer tools die je hierbij kunnen helpen.

Voorbeeld: een coach die 1-op-1 trajecten aanbiedt voor ondernemers met burn-outklachten. Hij plant wekelijkse Zoom-calls waarin hij zijn cliënten begeleidt met persoonlijke oefeningen en adviezen. Dit is een schaalbaar model: je kunt dit ook in groepsverband aanbieden. Je kunt de kosten lager houden voor je klanten, je voorbereidingstijd verkort, maar onderaan de streep houd je meer over, omdat er meer deelnemers tegelijk in kunnen stappen. Stel dat je 10 deelnemers hebt in de groepssessie die 1 uur duurt, in plaats van tien losse sessies van 1 uur: dat bespaart je 9 (!) uur tijd. Nog verder opschalen? Neem de sessies op en zet ze in een beveiligde online leeromgeving.

2. Online cursussen en programma’s

Door cursussen te ontwikkelen in een online leeromgeving met video’s, werkboeken en opdrachten, bied je je klanten de mogelijkheid om in hun eigen tempo iets nieuws te leren. Daarnaast kun je live webinars of workshops organiseren met interactieve Q&A-sessies om toch in verbinding te blijven met je klant. Deze kun je erna ook uploaden in de online omgeving. Jij hoeft maar eenmalig de content te maken en uploaden, terwijl je er meerdere klanten mee helpt én op je eigen tijd kan werken. Meer flexibiliteit voor zowel jou als je klanten! Zelf gebruik ik Learndash als online leeromgeving en Canva om de content te ontwerpen en uit te werken.

Voorbeeld: een voedingsdeskundige die een online cursus maakt over voedzaam eten. De cursus bevat videolessen, een digitaal receptenboek en wekelijkse opdrachten waarmee deelnemers zelfstandig aan de slag kunnen. Eén keer per maand heeft ze een online Q&A-sessie gepland waar de deelnemers vragen kunnen stellen en ze direct antwoord krijgen. Zodra de cursus als online verdienmodel staat heeft ze er maandelijks slechts 1 uur werk aan.

Of bijvoorbeeld mijn kickstart programma voor ondernemers die zelf willen starten met een online verdienmodel.

3. Membership

Met een lidmaatschapsmodel, zoals een membership, creëer je een exclusieve online community. Hierin krijgen leden toegang tot waardevolle content, groepscoaching en netwerkmogelijkheden. Het abonnement dat zij maandelijks betalen, zorgt voor steady maandelijkse inkomsten voor jou.

Voorbeeld: Ik heb zelf sinds november 2024 een eigen membership omgeving voor VA’s. Hierin vinden deelnemers tegen een kleine vergoeding heel veel informatie over verschillende online tools waar je als ondernemer mee kan werken. Ze kunnen mij wekelijks hun vragen stellen. Los van het maandelijks aanvullen van de kennisbank, kost dit mij nauwelijks tijd. En dat terwijl ik veel ondernemers tegelijkertijd kan helpen om hun onderneming slimmer en met tijdwinst in te richten. Dit is een fijn online verdienmodel om naast mijn ander aanbod te hebben.

4. E-books en digitale producten

Heb je veel kennis over een specifiek onderwerp? Dan kun je e-books, checklists of andere digitale producten maken en verkopen. Dit is een laagdrempelige manier voor cliënten om kennis te maken met jouw methode en voor jou een mooie eerste stap naar een online verdienmodel. Je hoeft het product maar één keer te maken en kunt het vervolgens onbeperkt verkopen.

Voorbeeld: Mijn eigen eerste online product was een checklist waar ouders konden bekijken of hun kind mogelijk hoogsensitief is. Deze checklist stond op mijn website en deelde ik op mijn socials. Hij is in 2 jaar tijd 387 keer ingevuld. Deze checklist maakte ik in Canva en deelde ik via mijn WordPress website.

Enthousiast geworden over één (of meerdere) van de verdienmodellen, maar moeite met de eerste stap? Ik help je op weg mijn gratis hand-out ‘van idee naar impact’. Ik geef je een stappenplan: van uitwerking, lancering tot aan het inrichten van jouw online verdienmodel. Inclusief nog meer programma’s die je hierbij kunnen ondersteunen, met kortingscodes! Download ‘m hier.