How to: een online verdienmodel als coach of therapeut

Een goed online verdienmodel draait niet alleen om het verkopen van je diensten of producten. Het gaat om het opbouwen van vertrouwen met je klanten en het bieden van waarde. Een online verdienmodel kan helpen om je klanten toe te laten groeien naar jouw belangrijkste (en hoogst geprijsde) aanbod. Ik help je op weg met een paar essentiële stappen.
> Ken je doelgroep
Weten wie je wilt helpen en met welke specifieke problemen, is heel belangrijk. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je je aanbod daarop kunt afstemmen. Kijk eens naar je interacties op de socials, of check de analyses van je website om te checken wie je website bezoeken.
> Kies het juiste platform
Er zijn veel platforms beschikbaar voor coaching, cursussen en lidmaatschappen. Doe onderzoek en kies een platform dat bij jouw werkwijze past. Denk aan MailBlue, Huddle, Learndash of Vimeo. Mocht je overweldigd zijn door alle opties, dan is een ‘kijkje achter de schermen’ in mijn bedrijf wellicht wat voor jou! Voor 9,- (excl. BTW) geef ik een exclusief ‘kijkje achter de schermen’ in de systemen die ik gebruik.
Je kunt ook een oriëntatie call inplannen, ik denk graag even met je mee.
> Investeer in marketing
Een professionele website en een sterke aanwezigheid op social media zijn onmisbaar. Daarnaast is e-mailmarketing een slimme manier om in contact te blijven met je (potentiële) klanten.
Zelf gebruik ik al jaren Mailblue. Dit gebruikte ik zelf al toen ik nog geen online verdienmodel had, maar wel mijn fysieke coachpraktijk. Deze tool is het meest uitgebreid en heeft veel integratieopties met andere tools. Ideaal voor als je echt wilt doorgroeien. Mailerlite is een prima goedkoper alternatief. Ga je gebruik maken van een van deze programma’s? Download dan eerst mijn hand-out ‘van impact naar idee’, waar naast goede tips ook kortingscodes in zitten!
> Maak waardevolle content
Mensen kopen niet zomaar iets. Door waardevolle gratis content te delen zoals blogs, podcasts of video’s, bouw je vertrouwen op en laat je zien dat je expertise hebt. Mensen kunnen op deze manier kennismaken met jou en je producten en weten wat ze kunnen verwachten als ze iets bij je gaan kopen.
Zelf heb ik zowel bij mijn coachpraktijk, als in mijn huidige onderneming, gebruikgemaakt van blogs, nieuwsbrieven en gratis, waardevolle content op Instagram. Canva is hier echt een ideale tool voor, ik gebruik het zelf ook regelmatig. Je kunt documenten opmaken, je content visueel maken en makkelijk downloaden en delen op je andere platforms. Ook bevat Canva een scala aan sjablonen, waardoor iedereen het kan gebruiken. Natuurlijk verwerk je hier altijd een call to action (CTA) in, zodat jouw leads of klanten tot kopen overgaan.
> Bouw een community
Mensen zoeken verbinding en willen zich ergens thuis voelen. Door een veilige en ondersteunende online community te creëren, zorg je ervoor dat je cliënten betrokken blijven.
Toen ik mijn coachpraktijk had, heb ik een gratis Facebookgroep opgericht, waar met name moeders met een hoogsensitief kind ervaringen konden delen en uitwisselen. Na anderhalf jaar zaten hier 2500+ mensen in. Voor mij de ideale plek om ze met gratis hulp en producten warm te maken voor een betaalde samenwerking. Een online community kan dus veel waarde toevoegen voor je klanten en helpt met het opbouwen van een vertrouwensband: de basis voor grotere aankopen. Tegenwoordig gebruik ik vaak Learndash, of kennis.shop. Wil je hier meer info over? Ook hier besteed ik aandacht aan in m’n gratis hand-out, check onderaan deze pagina even de link om hem aan te vragen.
> Zorg voor een sterke online aanwezigheid
Een goede website, professioneel beeldmateriaal en actieve social media-kanalen zorgen ervoor dat je zichtbaar en aantrekkelijk bent voor je doelgroep. Door dagelijks actief te zijn en over jezelf en je dagelijks leven te delen hebben mensen snel het gevoel je te kennen. Hierdoor zullen ze sneller producten bij je afnemen. Veel social media kanalen zijn gratis te gebruiken en hebben zelfs extra functies voor zakelijke gebruikers, met planningstools of statistieken.
Merk je dat je het lastig vindt om een online verdienmodel op te zetten of ben je overweldigd door de verschillende stappen? Je bent niet alleen! Ook ik was in het begin zoekende. Door trial and error weet ik nu precies wat wel en niet werkt. Wil jij een kickstart maken met jouw online verdienmodel? Download nu de gratis hand-out ‘van idee naar impact’ en zet de eerste stap!
Van uitwerking, lancering tot aan het inrichten van jouw online verdienmodel: ik help je op weg.
Onderstaande artikelen zijn ook interessant: