Wat is e-mailmarketing en hoe zet je het in?
Met e-mailmarketing kan je op een eenvoudige, slimme en gestructureerde manier nieuwe klanten binnenhalen, huidige klanten voorzien van updates of belangrijke informatie over een aankoop delen. Het is een handige manier om in contact te blijven met je klanten (of volgers) zonder dat je daar terugkerend tijd in te stoppen hebt.
Wat is e-mailmarketing
Marketing kan je doen op verschillende manieren. Zo kan je gebruik maken van flyers die je in een winkel, bij de huisarts of huis- aan- huis bezorgd of visitekaartjes die je uitdeelt. Dit zijn vormen van offline marketing. Daarnaast heb je ook online marketing, dit wordt over het algemeen internet marketing genoemd. Hier valt e-mailmarketing ook onder. Andere vormen die hieronder vallen zijn je content op de socials, een blog schrijven of ADS (advertenties) die je via je soicals laat draaien.
Het woord zegt het eigenlijk al. Je maakt gebruik van een e-mail (reeks) om zo marketing voor je onderneming te doen. Dit kan gaan over het promoten van een nieuw product, dienst of aanbod, het updaten van je huidige aanbod aan klanten, een nieuwsbrief of marktonderzoek.
E-mailmarketing is eigenlijk een bundel van alle marketing die gedaan wordt via e-mail en is een populair middel om in te zetten voor het vergroten van je bereik en de promotie van je onderneming.
Waarom e-mailmarketing inzetten?
Het inzetten van e-mailmarketing is dus slim om je bereik te vergroten, klanten te informeren en onderzoek te doen naar dat wat je (potentiële) klant nodig heeft. Door slim gebruik te maken van e-mailmarketing bereik je op het juiste moment de juiste klanten, met de juiste interesses.
Zelf vind ik het belangrijk om een interesselijst op te bouwen zodat ik niet alleen afhankelijk ben van mijn social media kanalen waar ik een leuk aantal volgers op verzameld heb. Stel dat deze kanalen de stekker eruit trekken of mijn account gehackt word, ben ik alles waar ik zo hard aan gewerkt heb kwijt. Door gebruik te maken van e-mailmarketing kan ik buiten deze kanalen een interesselijst opbouwen.
E-mailmarketing is dus een handig middel om in te zetten wanneer je wilt communiceren met je doelgroep en je daarnaast efficiënt om wilt gaan met je tijd door gebruik te maken van e-mailfunnels zodat je terugkerende e-mails niet steeds opnieuw aan het uittypen bent.
Daarnaast is het ook heel meetbaar. Je hebt goed inzicht in welke e-mails goed gelezen worden, welke minder en ook het klikgedrag kan gemeten worden. Zo zie je op welke links er geklikt is, naar welke pagina op je website ze zijn gegaan en of de klant op jouw e-mail gereageerd heeft,
Hoe zet je e-mailmarketing slim in binnen je onderneming
Ga voor jezelf eens na hoeveel e-mails je nu handmatig stuurt en welke e-mails hiervan geautomatiseerd verzonden kunnen worden. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van e-mails die door mijn huidige klanten steeds handmatig verzonden werden en die we nu geautomatiseerd hebben met een e-mailmarketing tool:
- Wekelijks-of maandelijkse nieuwsbrief waarmee klanten tips, waardevolle informatie, nieuwe producten of aanbod in hun mailbox krijgen.
- Actie e-mails om klanten bewust te maken van een lancering of product dat tijdelijk in de aanbieding is.
- Bevestiging en opvolg emails voor klanten die iets aangeschaft hebben en daarna nog een e-mailreeks ontvangen met bijvoorbeeld tips over het aangeschafte product, het inplannen van een intakegesprek of invullen van een startformulier.
- Opvolg e-mails na je weggever om het verkooppercentage van het aanbod dat aan je weggever hangt te promoten aan een warme doelgroep.
- Een felicitatie op de verjaardag voor je klanten zodat ze zich extra gezien en welkom voelen bij jou.
Het optimaliseren van deze processen in een e-mail funnel zorgt er niet alleen voor dat jij als ondernemer tijd bespaard, maar misschien nog wel het meest belangrijke is dat je klant op de juiste momenten krijgt wat het nodig heeft. Dit bevordert de klantreis en zorgt ervoor dat een potentiële klant sneller overgaat tot kopen omdat het op het juiste moment e-mails ontvangt.
Je stopt slechts een keer tijd in het maken van een e-mail automatisering waarna het automatisch doordraait en jij er geen omkijken meer naar hebt.
Uit het Nationaal E-mail onderzoek uit 2019 blijkt dat 73% van de Nederlanders koopt na aanleiding van een e-mail en 48% het leuk vindt om een verjaardagsmail van een onderneming te ontvangen.
Welke e-mailmarketing aanbieders zijn er
Zodra je besluit e-mailmarketing in te zetten kom je verschillende aanbieders tegen. Ik spreek regelmatig ondernemers die na een zoektocht uitkomen bij een aanbieder als Mailchimp. Ze hebben de gratis variant aangeschaft maar schuiven het al snel aan de kant omdat er te veel tijd in gaat zitten en het te ingewikkeld is. Ik ben geen fan van Mailchimp omdat het minder gebruiksvriendelijk is en de ontwikkelingen binnen deze aanbieder beperkt zijn.
Mailblue
Veel ondernemers werken met Activecampaign of een van de Nederlandse resellers daarvan. Ik gebruik zelf met heel veel plezier Mailblue. Dit werkt allemaal precies hetzelfde als moederbedrijf Activecampaign maar heeft een Nederlandse support die snel reageert en veel Nederlandstalige instructievideo’s heeft. Mailblue noemt zichzelf een alles-in-1 platform voor e-mailmarketing, leadgeneratie en sales.
Een groot voordeel van deze e-mailmarketing aanbieder vind ik dat ze zich blijven doorontwikkelen, er verschillende directe koppelingen met andere bedrijven mogelijk zijn en ze sinds kort een samenwerking hebben met een bedrijf zodat je geautomatiseerd een (verjaardag)kaart kan verzenden naar je klanten zonder daar verder nog naar om te kijken.
Wil jij Mailblue 14 dagen uitproberen? Klik hier om de proefperiode te starten.
Systeme.io
Zoek jij een alles-in-een programma zodat jij kosten kan besparen en het aantal systemen waar je mee te werken hebt wilt beperken dan is Systeme.iojouw aanbieder. Met deze aanbieder heb je niet alleen een e-mailmarketing systeem maar schaf je een alles-in-een systeem aan. In de afbeelding hieronder zie je wat er allemaal in het pakket zit als je kiest voor Systeme.io. Een kleine kanttekening die ik wel bij deze tool wil geven is dat het nog niet zo lang in Nederland actief is en deels nog in ontwikkeling is.
Ik vind het belangrijk dat je kijkt naar wat jij als ondernemer met jouw onderneming nodig hebt. Vind jij het lastig om te bepalen wat voor jou de juiste optie is om e-mailmarketing in te zetten? Neem dan gerust even contact met mij op. Vind ik alleen maar leuk en ik denk graag even met je mee om te kijken welke optie jou het beste past.